Boete door rood rijden, feitcode R602.
Op deze pagina leggen we je uit welke fouten er gemaakt worden bij een boete voor door rood rijden. Deze boete heeft als feitcode R602: Niet stoppen voor rood licht: driekleurig verkeerslicht. Uiteraard lees je hier ook de tips van onze juristen voor een goed en succesvol bezwaar.
De geeltijd
Hoe lang dat het stoplicht op oranje staat noemen ze de geeltijd. Afhankelijk van de maximum snelheid geldt er daarbij een specifieke geeltijd. Je kunt je voorstellen dat als je ergens 80 kilometer per uur mag dat de geeltijd langer moet zijn. In zo’n geval heb je meer tijd nodig om te kunnen remmen. In de praktijk zien we dat er regelmatig een te korte geeltijd wordt gehanteerd. Je denkt dan dat je door het oranje reed. Maar zonder dat je het kon zien is het licht nog op rood gesprongen.
Het ijkrapport bij een boete door rood rijden
Een ijkrapport kennen we al van een flitspaal die bekijkt of je te hard er langs rijdt. Bij een flitspaal voor rood licht is er ook een ijkrapport. Dit is een NMi-verklaring van het Nederlands Meet Instituut. Op de website van het CJIB zijn deze in te zien.
Wij controleren bij een bezwaar of deze ijking nog wel in orde is. De ijking is namelijk maar één jaar geldig. Het kan ook zijn dat de overtreding niet door een flitspaal is geconstateerd maar door een agent. Hieronder lees je daar meer over.
Constatering door een agent
Een andere manier waarop je een boete kunt krijgen is doordat een agent je door rood heeft zien rijden. Er zijn in dat geval wel een aantal eisen waaraan het proces-verbaal moet voldoen. Om die reden is het belangrijk om altijd het dossier op te vragen bij de officier van justitie. Dit doe je op grond van artikel 7:18, tweede lid van de Awb. Het is belangrijk dat je dit opvraagt omdat je anders al 1-0 achterstaat. De officier heeft namelijk wél dit dossier. In het proces-verbaal moet staan beschreven waar dat de agent zich bevond ten opzichte van het stoplicht. Verder moet de agent noteren hoe lang dat het licht al op rood stond toen je er doorheen reed. Tot slot zijn er twee opties: je bent wel of niet staande gehouden.
Staande gehouden bij boete door rood rijden
Als een agent constateert dat je door rood rijdt dan moet hij je staande houden. In veel gevallen gebeurd dit ten onrechte niet. Ook om deze reden is het belangrijk om dat dossier op te vragen. Als je ten onrechte niet bent staande gehouden dan is dat een schending van artikel 5 WAHV. De boete wordt dan vernietigd. Eerder schreven we een specifieke pagina over staande houden.
Ambulance, politie of brandweer
Als je een boete krijgt voor door rood rijden omdat je aan de kant ging voor hulpdiensten dan is de boete ongeldig. Er is dan namelijk sprake van bijzondere omstandigheden waardoor de boete vernietigd moet worden. Op een tweede foto of de daaropvolgende foto’s is die ambulance dan vaak te zien. De officier van justitie neemt niet altijd de moeite om die ook op te vragen. Dit is dan vervolgens weer een goede reden voor beroep bij de kantonrechter.
Een goede foto, of niet?
Soms is er een foto van de overtreding gemaakt door een flitspaal. Niet in alle gevallen is die foto er dan ook daadwerkelijk, is de foto kwijt of vraagt de officier hem niet op, dan is de boete ongeldig. Is er wel een foto dan is de boete alleen geldig als ook het stoplicht zelf op de foto te zien is. Bij een boete door rood rijden moeten er twee foto’s zijn. Hierop moet dan te zien zijn dat er ook daadwerkelijk doorgereden is. We zijn ook al zaken tegen gekomen waarbij op allebei de foto’s iemand nog vóór de stopstreep staat. Deze boetes zijn vernietigd nadat we daar bezwaar tegen gemaakt hebben.
Voorsorteerstrook
Stond je verkeerd voor gesorteerd bij het stoplicht? Bijvoorbeeld voor rechtdoor terwijl je naar rechts moest. In dat geval krijg je een boete voor door rood rijden. Ook deze boetes worden vernietigd omdat de feitcode R602 onjuist is. Er is dan sprake van het niet volgen van de voorsorteerstrook met een andere feitcode.
Dit alles doen wij voor een vast bedrag van €12.99 per boete. Zonder verborgen kosten achteraf.
* Wil je een strafbeschikking, ingevorderd rijbewijs of opgelegde EMG cursus aanvechten? Ook dan helpt Boete.nu je graag. Neem hiervoor eerst contact op en informeer naar de tarieven.
Waarom Hulpbijboetes.nl
De reden hierachter is simpel: ‘bezwaar aantekenen tegen een boete loont’. Toch zijn veel Nederlanders geneigd om direct over te gaan tot betaling, zonder eerst uit te zoeken of de boete terecht is en bovendien correct uitgeschreven. Hulpbijboetes.nl biedt jou de mogelijkheid snel en betaalbaar een boete aan te vechten.
Waar wij voor staan
Hulpbijboetes.nl is een full-service juridisch kantoor met ruim 9 jaar ervaring in bestuurs- en strafrecht. Wij hebben ervaring met alle relevante wetgeving voor verkeerszaken. Als klant kun je rekenen op een flexibele en resultaatgerichte aanpak. Met onze no-nonsense mentaliteit weet jij snel waar je aan toe bent en wordt je snel en professioneel te woord gestaan. Wie waarde hecht aan deskundigheid, betrouwbaarheid en doelgerichtheid kiest voor Hulpbijboetes.nl.
Kortom: wij het gedoe, jij het gemak!
Slechts €12,99 per boete
- Advies binnen één dag
- Meer dan 2.500 mensen gingen je al voor
- Hoog slagingspercentage