Onnodig geluid veroorzaken – feitcode R522
Op deze pagina leggen we je meer uit over de boete voor onnodig geluid veroorzaken. Deze boete heeft als feitcode R522. Uiteraard lees je hier ook de tips van onze juristen voor een goed en succesvol bezwaar.
Wat valt er onder onnodig geluid veroorzaken?
Deze boete wordt opgelegd in een situatie waarbij een voertuig wél voldoet aan alle eisen maar er toch veel geluid wordt geproduceerd dat onnodig is. In eerdere uitspraken wordt dit als volgt weergegeven:
“Onder onnodig geluid moet worden verstaan dat geluid dat sterker is dan het geluid dat het rijden met een naar de eisen van de tijd normaal ingericht voertuig onvermijdelijk veroorzaakt. Van onnodig geluid zal men eerst kunnen spreken zodra het veroorzaakte geluid het normale, geaccepteerde, door voertuigen veroorzaakte geluid te boven gaat.”
Hieronder leggen we uit wat dit precies betekent.
Feitcode R522
Wat er bedoeld wordt is dat een voertuig meer geluid maakt dan dat er op dat tijdstip als normaal wordt gezien. Maakt jouw auto standaard een pruttelend geluid als je gas los laat dan is dat geen onnodig geluid veroorzaken. Sta je stil voor het stoplicht en geef je herhaaldelijk flink gas dan is dat wel onnodig geluid veroorzaken. Dit zelfde geldt voor het wegrijden met piepende banden.
Wat gaat er fout bij boetes voor onnodig geluid veroorzaken?
We zien regelmatig dat mensen een boete krijgen voor onnodig geluid veroorzaken omdat ze onnodig hebben getoeterd. De agent beschrijft dan dat er sprake was van veel claxonneren. Toeteren is echter niet hetzelfde als onnodig geluid veroorzaken. Dit is namelijk feitcode R419 en niet feitcode R522. Feitcode R419 is “signalen geven in andere gevallen of op andere wijze dan is toegestaan.”. Net als met je licht knipperen valt ook toeteren onder het geven van signalen.
Onnodig toeteren is goedkoper
Als je een boete hebt gekregen voor onnodig geluid veroorzaken (feitcode R522) terwijl er eigenlijk sprake is van onnodig toeteren dan heeft het zin om bezwaar te maken. De boete voor onnodig toeteren (feitcode R419) is namelijk €149,- en niet €249,-.
Wie maakte het onnodige geluid?
Bij het opleggen van een boete is het vaak moeilijk om vast te stellen wie het geluid heeft veroorzaakt. Je kunt met je ogen namelijk niet zien wie geluid maakt. Het is een geluid en dat komt ergens vandaan. In deze uitspraak gaf de politie aan dat er een voertuig uit een rookwolk kwam gereden. De motor was warm, om die reden meende de agent dat dit ook het voertuig was dat onnodig geluid heeft veroorzaakt.
De rechter oordeelde dat de agent niet heeft gecontroleerd of de andere aanwezige voertuigen ook een warme motor hadden. Bovendien heeft de agent niet gezien dat het specifiek dit voertuig was die het onnodig geluid heeft gemaakt.
De boete werd uiteindelijk in hoger beroep vernietigd. De officier van justitie had het bezwaar afgewezen, de kantonrechter had de boete ook in stand gelaten.
Hoe een gedraging precies is geconstateerd valt terug te lezen in het proces-verbaal. Om die reden vragen wij altijd het dossier op, dit doen we op grond van artikel 7:18, tweede lid van de Awb. Zonder dit dossier te hebben sta je bij voorbaat al 2-0 achter als je een bezwaar gaat indienen. Ook valt hieruit af te leiden dat je zeker na een afgewezen bezwaar het er niet bij moet laten zitten. De officier wijst namelijk 95% van alle bezwaren standaard af.
Heb je deze boete gekregen en ben je niet staande gehouden? In dat geval kun je in het dossier terug lezen waarom dat het geval is. Op deze pagina schreven we meer over specifiek het staande houden. Een staande houding is vrijwel altijd verplicht omdat op die manier kan worden vastgesteld wie er gereden heeft.
Zelf doen of uitbesteden?
De vraag is of je bovenstaande allemaal zelf wilt en kunt doen. Het gaat namelijk te ver om op deze pagina alles uit te leggen wat wij aan kennis in huis hebben. Hiermee bedoelen we zowel de theorie als onze praktijk ervaring. Deze hebben we over de afgelopen 9 jaar op het gebied van verkeersboetes opgedaan.
Dit alles doen wij voor een vast bedrag van €12.99 per boete. Zonder verborgen kosten achteraf.
* Wil je een strafbeschikking, ingevorderd rijbewijs of opgelegde EMG cursus aanvechten? Ook dan helpt Boete.nu je graag. Neem hiervoor eerst contact op en informeer naar de tarieven.
Waarom Hulpbijboetes.nl
De reden hierachter is simpel: ‘bezwaar aantekenen tegen een boete loont’. Toch zijn veel Nederlanders geneigd om direct over te gaan tot betaling, zonder eerst uit te zoeken of de boete terecht is en bovendien correct uitgeschreven. Hulpbijboetes.nl biedt jou de mogelijkheid snel en betaalbaar een boete aan te vechten.
Waar wij voor staan
Hulpbijboetes.nl is een full-service juridisch kantoor met ruim 9 jaar ervaring in bestuurs- en strafrecht. Wij hebben ervaring met alle relevante wetgeving voor verkeerszaken. Als klant kun je rekenen op een flexibele en resultaatgerichte aanpak. Met onze no-nonsense mentaliteit weet jij snel waar je aan toe bent en wordt je snel en professioneel te woord gestaan. Wie waarde hecht aan deskundigheid, betrouwbaarheid en doelgerichtheid kiest voor Hulpbijboetes.nl.
Kortom: wij het gedoe, jij het gemak!
Slechts €12,99 per boete
- Advies binnen één dag
- Meer dan 2.500 mensen gingen je al voor
- Hoog slagingspercentage