Wat je altijd zou moeten controleren bij een flitspaal boete.

Op deze pagina lees je hoe je succesvol een flitspaal boete aanvecht. Denk hierbij aan het ijkrapport en de gegevens die je op de foto kunt controleren. Verderop lees je nog redenen voor een succesvol bezwaar.

Verschillende soorten flitsers

In Nederland komen we drie soorten flitsers tegen. Ten eerste is er vaste flitspaal en ten tweede de mobiele flitser. Tot slot is er de trajectcontrole. Belangrijk voor je bezwaar is om te weten dat een vaste flitspaal vaak werkt op basis van lussen die in het asfalt liggen. Een mobiele flitser werkt op basis van radar. De trajectcontrole meet de afstand tussen twee vaste punten.

De foto controleren

Via DigiD kun je je foto inzien, het is daarbij belangrijk om te bekijken of er meerdere auto’s op de foto staan of alleen die van jou. Voor het geval er meer auto’s op de foto staan is het goed om de rijrichting te controleren. Op de foto zie je een ˄ of een ˅. Dit staat voor tegemoetkomend of afgaand verkeer. Zo kun je zien of het wel jouw auto is geweest die te hard reed.

ijkrapport bij een flitspaal boete

Rechtsboven op de foto zie je twee cijfers. Bijvoorbeeld 62050/35891. Dit is de het nummer van de antenne-eenheid en het nummer van de camera. Beide getallen moeten overeenkomen met het ijkrapport oftewel de NMi-verklaring. Alle NMi verklaringen kun je hier terugvinden.

flitspaal boete

Rood licht flitspaal

Je kunt ook geflitst worden voor het negeren van het rode licht bij een stoplicht. Hiervoor krijg je een boete met feitcode R602. Voor de rood licht boetes hebben we eerder een afzonderlijke toelichting geschreven. Maar zo een rood licht flitspaal kan je ook flitsen op snelheid. Controleer daarbij wederom het ijkrapport van het NMi.

Afwijkende maximum snelheid

In Nederland geldt binnen de bebouwde kom een standaard maximumsnelheid van 50km/u. Verder geldt buiten de bebouwde kom een maximum snelheid van 80km/u. Op sommige wegen is die snelheid toch anders. Er is dan sprake van een afwijkende maximum snelheid. Bijvoorbeeld 60km/u of 70km/u. In dit soort gevallen kun je ook controleren of er wel schouwrapporten aanwezig zijn van die borden.

Schouwrapporten bij een flitspaal boete

In sommige gevallen moet de bebording regelmatig gecontroleerd worden. Met regelmatig wordt bedoeld maandelijks. Dit betekent dat er bij een afwijkende snelheid zoals 70km/u een schouwrapport moet zijn. In dit schouwrapport moet worden beschreven (liefst onderbouwd met foto’s) dat de bebording in orde was. Zo een schouwrapport moet op ambtseed worden opgemaakt. Dit wil zeggen dat de politie daar onder andere een handtekening onder moet zetten.

Is de locatie van de flitser duidelijk?

Weet je exact waar de boete is opgelegd? Als de locatie niet specifiek genoeg is dan kan de boete op grond hiervan vernietigd worden. Ga daarom na of je weet bij welk hectometerpaaltje er geflitst werd. Als er geen hectometerpaaltjes zijn dan moet op een andere manier duidelijk worden waar precies de meting gedaan is.

Is de agent opgeleid en gecertificeerd?

Om een mobiele radar te mogen gebruiken moet een agent zijn opgeleid. Voor ieder type mobiele radar is er een aparte cursus. Wij controleren daarom ook altijd of de agent deze cursus wel gevolgd heeft. Ook checken we of het certificaat nog niet verlopen is. Een veel gebruikte radar in Nederland is de MultaRadar CT.

Verstoring radar door grote metalen objecten

Een flitspaal (een vaste of mobiele) die op basis van radar werkt weerkaatst radar golven op metalen voorwerpen. Je auto is een groot metalen voorwerp waar deze stralen goed op reflecteren. In de handleiding van alle radar apparatuur staat dat er geen grote metalen objecten in de weg mogen staan. Recentelijk zagen wij dat het de politieauto zelf gedeeltelijk op de foto erbij stond met zijn motorkap.

Dit betekent dat er een groot metalen object in de weg stond tussen de radar en het te meten object. Al deze boetes die die dag zijn uitgeschreven zijn vernietigd.

Dit alles doen wij voor een vast bedrag van €12.99 per boete. Zonder verborgen kosten achteraf.

Boete aanvechten

* Wil je een strafbeschikking, ingevorderd rijbewijs of opgelegde EMG cursus aanvechten? Ook dan helpt Boete.nu je graag. Neem hiervoor eerst contact op en informeer naar de tarieven.

Waarom Hulpbijboetes.nl

De reden hierachter is simpel: ‘bezwaar aantekenen tegen een boete loont’. Toch zijn veel Nederlanders geneigd om direct over te gaan tot betaling, zonder eerst uit te zoeken of de boete terecht is en bovendien correct uitgeschreven. Hulpbijboetes.nl biedt jou de mogelijkheid snel en betaalbaar een boete aan te vechten.

Waar wij voor staan

Hulpbijboetes.nl is een full-service juridisch kantoor met ruim 9 jaar ervaring in bestuurs- en strafrecht. Wij hebben ervaring met alle relevante wetgeving voor verkeerszaken. Als klant kun je rekenen op een flexibele en resultaatgerichte aanpak. Met onze no-nonsense mentaliteit weet jij snel waar je aan toe bent en wordt je snel en professioneel te woord gestaan. Wie waarde hecht aan deskundigheid, betrouwbaarheid en doelgerichtheid kiest voor Hulpbijboetes.nl.

Boete aanvechten
  • Slechts €12,99 per boete

  • Advies binnen één dag
  • Meer dan 2.500 mensen gingen je al voor
  • Hoog slagingspercentage