Wat is een afwijkende maximum snelheid?
Op deze pagina lees je alles over een afwijkende maximumsnelheid. We leggen je hier uit aan welke aanvullende eisen een boete moet voldoen in dat geval. Uiteraard lees je hier ook waarom we succesvol bezwaar kunnen maken hiertegen.
Standaard snelheid
In Nederland zijn er een aantal standaard maximum snelheden. Buiten de bebouwde kom is dat 80 kilometer per uur. Dit staat in artikel 21 van het RVV 1990 (Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990). Op autosnelwegen is het 130 kilometer per uur en op autowegen 100 kilometer per uur. Al deze wegen liggen buiten de bebouwde kom. Binnen de bebouwde kom is dat standaard 50 kilometer per uur.
Wanneer is er een afwijkende maximumsnelheid?
Zodra de maximum snelheid op een weg afwijkt van de standaard. Bijvoorbeeld 60 kilometer per uur binnen de bebouwde kom. Dit is standaard 50, maar nu 60. Of je mag bijvoorbeeld buiten de bebouwde kom maar 70 kilometer per uur in plaats van 80 kilometer per uur.
Denk ook aan wegwerkzaamheden. De maximum snelheid wijkt dan tijdelijk af van de standaard. In al deze gevallen is een schouwrapport noodzakelijk in het dossier.

Schouwrapport van de bebording
Als er sprake is van een afwijkende maximumsnelheid dan moet er een schouwrapport zijn van de bebording. Een schouwrapport is een door een bijzondere opsporingsambtenaar (BOA) opgemaakt proces-verbaal. Dit betekent dat dit onder ambtseed of ambtsbelofte wordt opgemaakt.
Ontbreekt een schouwrapport dan is dit reden om het bezwaar te winnen. Dit blijkt uit deze uitspraak van het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden. In deze zaak twijfelde de hardrijder dat er borden stonden bij de trajectcontrole op de A2. Er bleek wel één schouwrapport te zijn van kort voor de overtreding. Maar het probleem zat er in dat er geen schouwrapport bleek te zijn van ná de overtreding. De politie en de officier van justitie konden daarom niet aantonen dat de bebording ten tijde van de gedraging er stonden.
In de praktijk komen we regelmatig tegen dat er helemaal geen schouwrapporten zijn. Als er wel een schouwrapport is dan komen we vaak weer fouten tegen waar specifiek een schouwrapport aan moet voldoen. Dat gaat alleen te ver om hier uit te leggen op deze pagina. Bij een milieuzone moet er ook een schouwrapport zijn, dit geldt dus niet alleen voor snelheidsboetes. Zie daarvoor de uitspraak van het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden van 7 september 2020.
Verkeersbesluit
Voordat er een verkeersteken zoals een bord met een afwijkende maximumsnelheid kan worden geplaatst moet de wegbeheerder (bijvoorbeeld de gemeente) een verkeersbesluit nemen. Zo’n besluit moet vervolgens gepubliceerd worden in de Staatscourant. Is er geen verkeersbesluit en is er toch een bord geplaatst dan is dat niet rechtsgeldig gebeurd. Het controleren of er wel een verkeersbesluit is één van de zaken die wij controleren bij het aanvechten van een boete.
Dit alles doen wij voor een vast bedrag van €12.99 per boete. Zonder verborgen kosten achteraf.
* Wil je een strafbeschikking, ingevorderd rijbewijs of opgelegde EMG cursus aanvechten? Ook dan helpt Boete.nu je graag. Neem hiervoor eerst contact op en informeer naar de tarieven.

Waarom Hulpbijboetes.nl
De reden hierachter is simpel: ‘bezwaar aantekenen tegen een boete loont’. Toch zijn veel Nederlanders geneigd om direct over te gaan tot betaling, zonder eerst uit te zoeken of de boete terecht is en bovendien correct uitgeschreven. Hulpbijboetes.nl biedt jou de mogelijkheid snel en betaalbaar een boete aan te vechten.
Waar wij voor staan
Hulpbijboetes.nl is een full-service juridisch kantoor met ruim 9 jaar ervaring in bestuurs- en strafrecht. Wij hebben ervaring met alle relevante wetgeving voor verkeerszaken. Als klant kun je rekenen op een flexibele en resultaatgerichte aanpak. Met onze no-nonsense mentaliteit weet jij snel waar je aan toe bent en wordt je snel en professioneel te woord gestaan. Wie waarde hecht aan deskundigheid, betrouwbaarheid en doelgerichtheid kiest voor Hulpbijboetes.nl.
Slechts €12,99 per boete
- Advies binnen één dag
- Meer dan 2.500 mensen gingen je al voor
- Hoog slagingspercentage